شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تفاوت ورق استنلس استيل ۴۳۰ و ۳۰۴ چيست؟

اصلي ‌ترين تفاوت تفاوت استيل ۳۱۶ و استيل ۳۰۴ در تركيبات شيميايي اين دو استيل است. استيل‌ ۳۱۶ در ساختار خود مقدار نيكل بيشتري دارد. در تركيبات اين استيل عنصر موليبدن نيز وجود دارد كه خواص متفاوتي را به آن بخشيده است دارد. خواص مكانيكي استيل 304 و 316 تفاوت چنداني با يكديگر ندارد و همين امر تشخيص تفاوت اين دو استيل را بسيار دشوار مي‌كند. فرق استيل ۳۱۶ و استيل ۳۰۴ در قيمت نيز مي‌تواند بر انتخاب مصرف‌كنندگان تاثير بگذارد. بيشتر شدن مقدار نيكل و اضاقه شدن موليبدن در تركيبات استيل 316 قيمت آن را افزايش داده‌است. استيل 304 نسبت به ورق استيل 316 ارزان‌‌تر است و صرفه‌ي اقتصادي بالاتري دارد و مي‌تواند هزينه‌هاي كلي را كاهش دهد.

بالاتر بودن مقدار نيكل و وجود موليبدن در تركيب استيل ۳۱۶، مقاومت شيميايي اين فلز را در مقايسه با استيل 304 به طرز چشمگيري بالاتر مي‌برد. داشتن مقاومت شيميايي بالا از ويژگي‌هاي خاص و پراهميت استنلس استيل ۳۱۶ است. اين استيل از در برابر اسيدها و كلريدها مثل نمك از مقاومت خوبي برخوردار است. اين قابليت استيل 316 را به گزينه‌ي مناسب و ايده‌‌آلي براي استفاده در تجهيزات دريايي و شيميايي تبديل مي‌كند.

تفاوت استيل ۳۱۶ و استيل ۳۰۴ در دماي ذوب آن‌ها نيز به چشم مي‌خورد. دماي ذوب استيل ۳۰۴ نسبت به استيل ۳۱۶ بيشتر است. استيل ۳۱۶ در حدود ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتي‌گراد از ورق استيل ۳۰۴ زودتر به دماي ذوب خود مي‌رسد. قابليت خمشي و سختي استيل‌ ۳۱۶ در مقايسه با استيل‌ ۳۰۴ از بيشتر است.

فولادهاي ضد زنگ در ظاهر با يكديگر شباهت بسياري دارند اما خواص آن‌ها با هم تفاوت دارد، دو فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و ۴۳۰ نيز از جمله همين انواع فولاد هستند. ورق استيل ۴۳۰، از گروه فولادهاي فريتي بوده و ورق استيل 304 در خانواده آستنيتي قرار مي‌گيرد.
گريد 304 آلياژي نرم‌تر است و از انعطاف پذيري و شكل پذيري بالايي برخوردار است و ورق استيل 430، چگالي بيشتري داشته و انعطاف پذيري كمتري نيز دارد. گريد 430، سخت نمي شود و در تركيب شيميايي خود 16 تا 18 درصد كروم دارد. مقدار كروم در ورق استيل 304 مشابه گريد 430 است ولي 8 درصد نيكل نيز دارد كه مقاومت آن در برابر خوردگي و استحكام آن در دماهاي بالا، را بيشتر مي‌كند. گريد ۳۰۴ از قابليت جوشكاري بسيار خوبي برخوردار است. اين فولاد زنگ نزن متنوع‌ترين و پركاربردترين فولاد ضد زنگ موجود است. قيمت ورق 304 نيز نسبت به قيمت ورق استيل 430 بالاتر است.

استيل‌ ۳۱۶ به دليل داشتن عنصر موليبدن در تركيبات شيميايي خود، در برابر مواد خورنده مقاومت بسيار خوبي را از خود نشان مي‌دهد. وجود اين عنصر باعث بالاتر بودن قيمت آن‌ در مقايسه با استيل‌ ۳۰۴ نيز شده است. شما بايد با توجه به نوع مصرف خود يكي از اين دو استيل را انتخاب كنيد. براي مثال براي كار در معرض مواد خورنده ومحيط دريايي، بايد از استيل‌ ۳۱۶ استفاده كنيد تا به نتايج موردنظر و مطلوب خود برسيد. از طرف ديگر استفاده استيل‌ ۳۱۶ هزينه كار شما را افزايش خواهد داد و استيل 304 انتخابي به صرفه‌تر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.